21 dworców otwarto dla podróżnych w 2021 r., a plany na nowo rozpoczęty rok są jeszcze bardziej ambitne. Wszystko to dzięki największemu w historii Polskich Kolei Państwowych projektowi inwestycyjnemu, czyli Programowi Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
Inwestycje kolejowe nabierają tempa. Ubiegły rok był rekordowy, bo otwarto w nim 21 dworców kolejowych, ze wszystkich 44 udostępnionych podróżnym do tej pory w ramach PID 2016-2023 - poinformowały PKP.
Inwestycje dworcowe PKP w 2021 r. to jeden z elementów wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy 21. miejscowości zyskali dzięki temu w ostatnim roku dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesne budynki dworców staną się wizytówkami wszystkich tych miast, miasteczek i wsi oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców
Liczba otwartych dworców w 2021 r. to nowy rekord, bo dotychczas w ciągu jednego roku w ramach Programu udało się otworzyć najwięcej dziewięć dworców kolejowych. Wśród tych udostępnionych w 2021 r. są obiekty po przebudowie oraz wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. PKP udostępniły podróżnym zarówno budynki duże, jak i najmniejszy dworzec w całym projekcie.
Program Inwestycji Dworcowych to najważniejszy realizowany przez nas projekt, który ma zapewnić podróżnym w dużych miastach i mniejszych miejscowościach komfortowe dworce. Zmieniające się dworce - i te zabytkowe, odrestaurowane z dużą pieczołowitością, i te nowoczesne, budowane od podstaw - są symbolem zmian, jakie w ostatnich latach zachodzą na polskiej kolei. Zmiany te są konieczne, bo m.in. w związku z wyzwaniami klimatycznymi znaczenie transportu kolejowego w najbliższych latach z pewnością będzie rosło
W 2021 r. podróżni zyskali 21 komfortowych, nowoczesnych, dostępnych i bezpiecznych dworców o wysokiej estetyce. W 2022 r. planujemy udostępnić ich jeszcze więcej, a także rozpocząć prace budowlane na tak istotnych dworcach jak Olsztyn Główny, Częstochowa, Kielce czy Rzeszów Główny. Myślę, że obecny rok będzie przełomowy z bardzo wielu powodów i podróżni w wielu miejscach w Polsce zobaczą na własne oczy rezultaty prowadzonych przez nas inwestycji
Potwierdzają to liczby, bo poza zakończonymi już inwestycjami, aż 53 proc. z nich jest na etapie budowlanym, 30 proc. projektowym a zaledwie 17 proc. na etapie przygotowania.
21 unikatowych dworców
Dworce, które udostępniono podróżnym w 2021 r., znacznie różniły się od siebie, choć wszystkie przebudowano w zgodzie ze współczesnymi standardami. Wśród nich znalazły się duże obiekty, takie jak dworce w Skarżysku-Kamiennej, Wałbrzychu (Dworzec Główny) czy w Tczewie, ale również najmniejszy historyczny dworzec w całym PID 2016-2023, czyli Jabłoń Kościelna, a także pierwszy z małych typowych IDS-ów znajdujący się w Biadolinach Szlacheckich. Zmodernizowane dworce różnią się także wyglądem. Wśród obiektów historycznych szczególną uwagę zwracają nawiązujący do architektury górskiej dworzec w Szklarskiej Porębie Górnej, ceglany i monumentalny Wałbrzych Główny czy neogotycki dworzec w Pszczółkach. Ciekawą powojenną i modernistyczną architekturą wyróżnia się również dworzec w Tczewie, udostępniony podróżnym latem ub. roku. W 2021 r. przybyło również dworców zgodnych z najnowszymi trendami w architekturze, czyli Innowacyjnych Dworców Systemowych.
Łączny koszt wszystkich inwestycji zakończonych w 2021 r. wyniósł przeszło 250 mln złotych brutto. Najwięcej kosztowała przebudowa dworców Skarżysko-Kamienna - 33,7 mln zł brutto, Wałbrzych Główny - 33,5 i Szklarska Poręba Górna - 23,36 mln zł brutto.