W styczniu br. zarejestrowano w Polsce ponad 33 tys. nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, tj. spadek o 9,26 proc. rdr - poinformował Instytut Samar. Firmy odpowiadają za 67,8 proc. rynku nowych aut.
W styczniu br. zarejestrowano w Polsce ponad 33 tys. nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, tj. spadek o 9,26 proc. rdr oraz o 23,27 proc. mniej niż w grudniu 2021 roku - podał Samar.
Według Instytutu, początek 2022 roku nie zmienił trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym, z którą rynek boryka się od prawie dwu lat. Do kwestii pandemii COVID-19, dostaw mikroprocesorów, czy zaburzeń w łańcuchu dostaw, które spowodowały ograniczenie dostępności aut w 2020 i 2021 roku, dochodzi obecnie galopujący wzrost kosztów utrzymania oraz kosztów prowadzonej działalności gospodarczej.
"Podwyżki cen samochodów mogą wyhamować zakupy aut lub przekierować klienta indywidualnego na rynek pojazdów używanych (których ceny również rosną). Do tego dochodzą wysokie koszty eksploatacji związane z wysokimi cenami paliw oraz energii" - oceniają analitycy Samaru.
Z raportu wynika, że w pierwszym miesiącu z Nowym Ładem, udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 32,2 proc. Udział firm osiągnął poziom 67,8 proc.
Prognoza IBRM Samar na 2022 rok wynosi dla nowych samochodów osobowych 485 tys. sztuk, a dla nowych samochodów dostawczych - 73,5 tys. modeli.