Resort rozwoju przewiduje wzrost sprzedaży detalicznej we wrześniu

We wrześniu wzrost sprzedaży detalicznej będzie zbliżony do 5 proc., a największych wzrostów należy spodziewać się w sprzedaży mebli i farmaceutyków - komentuje poniedziałkowe dane GUS o sprzedaży detalicznej w sierpniu br. Ministerstwo Rozwoju.

Główny Urząd Statystyczny poinformował w poniedziałek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu 2020 r. wzrosła o 0,5 proc. w ujęciu rocznym (po wzroście o 3 proc. w lipcu br.), a w ujęciu miesięcznym spadła o 2,4 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 0,4 proc. rdr.

"Szacujemy, że we wrześniu wzrost sprzedaży detalicznej będzie zbliżony do 5 proc. Największych wzrostów należy spodziewać się w sprzedaży mebli i farmaceutyków" - podano w komentarzu MR.

Analitycy resortu zwrócili uwagę, że w ujęciu narastającym, w okresie styczeń-sierpień br. spadek sprzedaży wyniósł 3,5 proc. w ujęciu rocznym. Ich zdaniem w kontekście głębokich spadków aktywności konsumentów w okresie wiosennego lockdownu i ograniczeń w handlu, należy uznać za wynik relatywnie dobry.

Dodano, że w sierpniu największy wzrost sprzedaży odnotowano w przedsiębiorstwach sprzedających „meble, rtv, agd” – o 10,2 proc. r/r. Wzrost sprzedaży nastąpił także w grupach: „prasa, książki, pozostałe sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 1,6 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 1,2 proc.) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 0,8 proc.). W przedsiębiorstwach sprzedających „pojazdy samochodowe, motocykle, części” spadek wyniósł 5 proc., a w handlujących „żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi” sprzedaż była o 3,3 proc. niższa.

"Coraz większe zainteresowanie klientów zakupami w sklepach stacjonarnych przekłada się na handel internetowy. W sierpniu wartość sprzedaży detalicznej przez internet była o 7,8 proc. niższa niż miesiąc wcześniej (w cenach bieżących), a jej udział w łącznej sprzedaży przedsiębiorstw spadł do 6,1 proc. z 6,5 proc. w lipcu" - zauważono.

MR wskazało, że spadek udziału sprzedaży przez internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa handlujące „tekstyliami, odzieżą i obuwiem” (z 16,8 proc. przed miesiącem do 15,7 proc.). 

Źródło

Skomentuj artykuł: