Rządowe inwestycje dworcowe zwiększają komfort korzystania z polskiej kolei

Poprawa obsługi pasażerów, infrastruktury kolejowej, zmniejszenie kosztów eksploatacji nowych dworców przyjaznych pasażerom oraz zapewnienie bezpieczeństwa – takie są cele jednego z największych projektów w historii polskiej kolei - Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, realizowanego przez PKP SA.

Pieniądze na jego realizację pochodzą m.in. z funduszy Unii Europejskiej, budżetu państwa oraz ze środków PKP SA. Realizacja Programu Inwestycji Dworcowych przewiduje przeprowadzenie około 200 inwestycji dworcowych na łączną kwotę około 2 mld zł. W wyniku podejmowanych działań na dworcach poprawi się obsługa pasażerów oraz nastąpi integracja kolei z innymi gałęziami transportu. - Program Inwestycji Dworcowych jest jednym z filarów inwestycji na kolei. Jego efekty widać w całym kraju. Polskie dworce pięknieją i stają się przyjazne dla podróżnych. Są przykładem pozytywnych zmian dokonujących się na polskiej kolei – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Modernizowane dworce zyskują nie tylko na funkcjonalności, ale też na zewnętrznej estetyce. Wszelkie prace remontowe prowadzone są z poszanowaniem architektoniczno-historycznych walorów konkretnych obiektów, ponieważ około 50 procent dworców modernizowanych w ramach PID to obiekty objęte opieką konserwatorską. Przykładem może być zakończona właśnie przebudowa zabytkowego, niewielkiego dworca w Jabłoni Kościelnej w woj. podlaskim na linii kolejowej Rail Baltica. Dworce odzyskują dawny blask, stają się ponownie wizytówkami miast oraz powodem do dumy dla lokalnych społeczności. Modernizacji poddawane są elewacje, wymieniana jest stolarka okienno-drzwiowa i pokrycia dachów. Dzięki uzgodnieniem ze służbami konserwatorskimi udaje się zachować i wyeksponować wiele detali architektonicznych.

Tylko w dwóch ostatnich miesiącach PKP SA podpisały umowy na przebudowę dworców kolejowych w Gdańsku Wrzeszczu, w Świebodzinie w województwie lubuskim i Opalenicy w województwie wielkopolskim. Pierwsi podróżni skorzystali natomiast ze zmodernizowanego dworca Wałbrzych Główny, z dworców w Pobiedziskach i Biskupicach Wielkopolskich, z dworca w Radymnie w województwie podkarpackim, a także w Prabutach w województwie pomorskim. PKP SA ogłosiły przetargi na wybór wykonawcy prac budowlanych na dworcach w Kielcach, w Łowiczu oraz w Milanówku. Niebawem ruszy również przetarg na przebudowę dworca Bydgoszcz Zachód. Rozpoczęła się budowa nowego dworca w Pruszczu Gdańskim, który powstanie w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego – autorskiej koncepcji PKP SA mającej na celu zastąpienie dużych niefunkcjonalnych obiektów – nowymi. W IDS-ach stosowane są rozwiązania proekologiczne, takie jak panele fotowoltaniczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED i pompy ciepła. Czterdzieści dworców w PID 2016-2023 to Innowacyjne Dworce Systemowe. Końcowym efektem końcowym realizacji programu modernizacji dworców są obiekty nowoczesne, dostosowane do potrzeb pasażerów, w tym osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Budynki odpowiadają realnym potrzebom lokalnych społeczności, zapewniają funkcje związane ze zmianą środków transportu i zachęcają podróżnych do korzystania z usług kolei.

Źródło

Skomentuj artykuł: