Szybka kolej? Niezbędna fotonika światłowodowa

„Wykorzystanie fotoniki światłowodowej do budowy kolei dużych prędkości w Polsce pozwoli przede wszystkim zwiększyć poziom bezpieczeństwa transportu. Bardzo cieszymy się na możliwość współpracy z narodowym przewoźnikiem” - zaznaczył Tomasz Nasiłowski, prezes zarządu InPhoTech w trakcie panelu na Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

InPhoTech pracuje nad rozwojem autorskiej technologii światłowodowej od ponad dekady i jak zaznaczył Nasiłowski, spółka ma już na całym świecie ponad 80 patentów na innowacyjne rozwiązania. Obecnie światłowody testowane są pod kątem autonomicznego systemu monitorowania temperatury szyn, po których poruszają się pociągi.

Szerokie zastosowanie technologii światłowodowej w transporcie kolejowym prezes zarządu InPhoTech widzi również w kompleksowym monitorowaniu ruchu w sieci, z uwzględnieniem analizowania kondycji technicznej taboru (szczególnie kół), trakcji elektrycznej i szybkiego raportowania awarii, a także monitorowania otoczenia szlaków komunikacyjnych.

Jak zaznaczył Tomasz Nasiłowski, cieszy fakt, że polska kolej jest otwarta na innowacje. Szczególnie w przypadku transportu szynowego dużych prędkości aspekt bezpieczeństwa nabiera znaczenia w kontekście pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Odpowiedź na wyzwania z tego zakresu stanowi fotonika światłowodowa oraz sztuczna inteligencja.

O szeregu wyzwań związanych z budową tzw. Kolei Dużych Prędkości jako elementu projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego opowiadał między innymi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Jego zdaniem już za trzy lata pod kątem linii dla CPK będzie gotowych łącznie ponad 1,5 tys. km zmodernizowanych szlaków kolejowych.

Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka poruszył też wątek wykorzystania nowego systemu zasilania (25KV) umożliwiającego bezpieczne przemieszczanie się składów z wyższą prędkością dochodzącą do 350 km/h. Pod tym kątem prowadzone są już prace modernizacyjne w zakresie samej infrastruktury.

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury wyraził przekonanie o mocnej impulsowej roli Kolei Dużych Prędkości dla rozwoju transportu szynowego w Polsce, która doprowadzi do zwiększenia przepustowości i popytu wśród klientów, a w połączeniu z projektem CPK znacznie skróci czas przejazdu między największymi ośrodkami miejskimi.

Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego określił polski system kolejowy jako wysoce bezpieczny, podając jako przykład statystykę w postaci 1,8 wypadku na milion przejechanych kilometrów. Oczywiście w tym zakresie UTK wdraża rozwiązania eliminujące ryzyko i analizuje Kolej Dużych Prędkości pod kątem transmisji danych.

Panel poświęcony dyskusji o Kolei Dużych Prędkości w kontekście rozwoju regionu i walki z wykluczeniem komunikacyjnym odbył się w ramach jubileuszowego Forum Ekonomicznego w Karpaczu w dniach 7-9 września 2021 roku.

Źródło

Skomentuj artykuł: