W ubiegłym roku producenci z Italii sprzedali w Polsce wina o wartości 76,7 mln euro, najwięcej spośród wszystkich krajów eksportujących ten trunek do naszego kraju.
Włochy to największy producent i eksporter win na świecie. Według szacunkowych danych, w 2019 r. włoscy producenci wyprodukowali 46 mln hektolitrów win, z czego znacząca część trafiła na eksport, którego wartość szacuje się na 6,3 mld euro. Główne rynki eksportowe to: USA, Niemcy, Wielka Brytania, Szwajcaria i Kanada. Ale ważnym rynkiem jest też Polska, gdzie w ostatnich latach zanotowano dynamiczny wzrost sprzedaży włoskich win. W 2015 roku do naszego kraju sprowadzono z Italii trunki o wartości 39,1 mln euro, w 2017 za 54 mln euro, w 2018 za 65,4 mln, a w 2019 r. za 76,7 mln euro. Stawia to Włochy na pierwszym miejscu wśród eksporterów, z ponad 23-proc. udziałem w polskim rynku. Na drugim miejscu plasują się Niemcy (ponad 13 proc. udział), a na trzecim Francja (11,8 proc).
Dynamicznie rosnąca sprzedaż włoskich win na polskim rynku to m.in. efekt organizowanych od kilku lat przez Agencję Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich (ICE) Targów Win Włoskich (Borsa Vini). W tegorocznej edycji Borsa Vini wzięło udział 33 eksporterów tego trunku z południowej i środkowej Italii, m.in. z Apulii, Kampanii, Bazylikaty, Abruzji, Sycylii i Sardynii.
- Dostrzegamy dużą otwartość Polaków na nowe wyzwania smakowe. Z myślą o nich zaprosiliśmy wielu, nieobecnych dotąd na tutejszym rynku producentów, m.in. z regionu Molise
Według informacji ICE, konsumenci w Polsce mają już swoje ulubione włoskie wina, które cieszą się dużą rozpoznawalnością. Coraz częściej zwracają też uwagę na wysoką jakość trunku. Polacy upodobali sobie przede wszystkim musujące Prosecco i czerwone, esencjonalne, Primitivo. Coraz popularniejsze stają się także inne rodzaje wina z południowej Italii, takie jak czerwone Nero d’Avola, białe Grillo i Cataratto z Sycylii czy czerwone Aglianico z Kampanii.