"TakdlaCPK" na "nie" w komisji

Sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy #TakdlaCPK, zobowiązującej rząd do realizacji CPK w wersji z pierwotnego programu wieloletniego CPK. Inicjatorzy projektu zarzucają prowadzącemu obrady uniemożliwienie dyskusji.

Projekt #TakdlaCPK zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030".

"Bez dyskusji i autopoprawek"

Stowarzyszenie #TakdlaCPK w mediach społecznościowych zwróciło uwagę, że "zmielono" 200 tys. obywatelskich podpisów pod projektem i "nie było możliwości przeprowadzenia dyskusji" ani zgłoszenia autopoprawek do projektu. Wskazano, że przedstawiciel komitetu inicjatywy ustawodawczej zabrał głos tylko raz.

Projekt odrzucono przy 20 głosach "za". 16 posłów zagłosowało "przeciw".

- Oceniamy zachowanie posłów koalicji jako skandaliczne i zdumiewające. Jesteśmy zawiedzeni, że obywatelski projekt ustawy, świadczący o ambicjach rozwojowych Polaków, ma zostać odrzucony, a trud zbierania podpisów zaprzepaszczony 

- wskazują członkowie Stowarzyszenia #TakdlaCPK

Mirosław Suchoń, przewodniczący komisji, odpiera zarzuty dotyczące przebiegu posiedzenia, oskarżając jednocześnie o dezorganizację obrad polityków opozycji.

Do sprawy w mediach społecznościowych odniósł się m.in. kandydat na prezydenta RP, Karol Nawrocki, który zadeklarował, że jako prezydent złoży projekt #TakdlaCPK jako projekt prezydencki.

CPK to spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. 

Źródło

Skomentuj artykuł: