Kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe usprawnią podróże koleją w aglomeracji warszawskiej. Będzie bezpośrednie połączenie pociągiem z Radomia m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej.
Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe w obszarze Warszawy Zachodniej, za ok. 2 mld zł netto ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ.
Nowe wiadukty kolejowe zapewnią bezkolizyjny przejazd pociągów nad torami. Obiekty o długości około półtora kilometra budowane są obok linii z Warszawy do Łodzi. Wykonawca wykorzystuje dziesiątki maszyn: dźwigi, betoniarki, palownice i koparki. Wiadukty usytuowane na wjeździe na stację Warszawa Zachodnia są ważne dla sprawniejszego prowadzenia ruchu kolejowego. Dzięki nim będzie bezpośredni przejazd między Piasecznem i Służewcem a Wolą i Warszawą Gdańską (od strony Radomia na linię obwodową).
Wiadukt najbliżej stacji Warszawa Zachodnia jest najdłuższy z trzech budowanych obiektów. Jego konstrukcja wyniesie ok. 400 m. Na obiekcie będzie sześć torów. Trzy tory przebiegać będą dołem. W podobnej technologii powstaje drugi wiadukt bliżej przystanku Warszawa Włochy. Będzie jeden tor na górze i jeden na dole.
Trzeci - stalowy wiadukt znajduje się w miejscu, gdzie górą krzyżują się tory z przystanku Warszawa Al. Jerozolimskie oraz Warszawa Włochy na dole. Na stalowej konstrukcji kratownicowej poprowadzone będą dwa tory od strony linii radomskiej. Pod nimi będzie pięć torów. Wzrośnie prędkość pociągów Jeszcze w tym roku planowane jest ułożenie pierwszych torów na wiaduktach.
Na stacji Warszawa Zachodnia wykonawca przygotował blisko 9 km torów i sieci trakcyjnej. Zamontowano 43 rozjazdy - elementy torów, bardzo ważne dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia ruchu. Zaawansowana jest budowa lokalnego centrum sterowania (LCS) z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu na zmodernizowanej stacji.
Budowane są podziemne kondygnacje: przejście dla pieszych i tunel tramwajowy. Wykonano strop nad tunelem prowadzącym od linii obwodowej i peronu nr 9 do peronów 1-8 stacji Warszawa Zachodnia. Przejście dla pieszych będzie miało około 700 metrów długości i 60 metrów szerokości. Przewidziano w nim lokale użytkowe i kasy biletowe.
Warszawa Zachodnia zapewni oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską.
Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto. Realizacja przewidziana jest do 2023 r.