Trudna sytuacja branży motoryzacyjnej. Wzrośnie znaczenie lokalnych firm

Na wzrost znaczenia producentów lokalnych, dywersyfikację łańcucha dostaw w przemyśle motoryzacyjnym po pandemii wskazuje w raporcie Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Dodaje, że robotyzacja w fabrykach wejdzie na nowy, wyższy poziom.

Problemy branży wynikają z zamrożenia gospodarki i związanym z tym spadkiem produkcji czy obrotów. Pandemia koronawirusa zmusiła niemal 40 proc. firm wytwarzających części motoryzacyjne do choćby czasowego wstrzymania produkcji (w marcu było to niespełna 12 proc. zakładów) - wynika z raportu przygotowanego przez SDCM wraz z firmą MotoFocus.pl.

Według szefa SDCM Alfreda Franke, sytuacja w branży motoryzacyjnej jest zła.

- Firmy zmagają się z ekonomicznymi skutkami pandemii koronawirusa, a sytuacji nie poprawiają nawet plany stopniowego odmrażania gospodarki - ocenił.

Niemal nigdzie produkcja nie odbywa się obecnie na takim samym poziomie jak przed kryzysem. Firmy obserwują spadek lub anulację zamówień na produkcję i to zarówno ze strony producentów pojazdów, jak i rynku wtórnego - podało SDCM.

Franke wskazuje, że trudno jest oszacować, jak bardzo branża czy cała gospodarka zostanie dotknięta przez wywołany pandemią kryzys.

- Jasnym jest jednak, że minie dużo czasu zanim motoryzacja wróci do sytuacji sprzed koronawirusa – ocenił.

Dodał, że nie ma wątpliwości, że świat i motoryzacja, gdy już poradzimy sobie z koronawirusem, nie będą już takie jak dawniej.

- Czeka nas wiele zmian. Przykładowo obserwowany od dawna trend konsolidacji branży nabierze znaczenia, niektóre firmy znikną z rynku, a pozostałe dokonają reorganizacji

wskazał.

Jak podkreślił, robotyzacja w fabrykach wejdzie na nowy poziom.

- Spodziewać się można także dywersyfikacji łańcucha dostaw i większego znaczenia producentów lokalnych - ocenił szef SDCM.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych tworzy 154 firm przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, zatrudniających 300 tys. pracowników. SDCM należy do największych europejskich organizacji związanych z sektorem części motoryzacyjnych – CLEPA i FIGIEFA.

Źródło

Skomentuj artykuł: