Wykupiłeś wycieczkę, a na miejscu koronawirus. Czy możesz zrezygnować i odzyskać pieniądze?

Trwa sezon wakacyjny i tysiące Polaków wykupiło wycieczki – także poza granicami naszego kraju. Równocześnie  pandemia koronawirusa nie odpuszcza, a to wiąże się z niespodziewanymi wydarzeniami. Czy masz prawo odstąpić od umowy z biurem podróżny i otrzymać 100% poniesionych kosztów? Dla serwisu FilaryBiznesu.pl sytuację wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W naszym cyklu poradnikowym pomagamy – z pomocą ekspertów różnych dziedzin – rozwikłać sporne sytuacje, które mogą spotkać dosłownie każdego z nas. Zakres jest bardzo szeroki: od prawo, poprzez usługi i handel, na finansach kończąc.

CZYTAJ WIĘCEJ: Rozdzielność majątkowa – przydatna, ale tylko gdy znasz zasady

Tym razem temat bardzo aktualny – czyli wycieczki zagraniczne i ryzyko związane z pandemią koronawirusa. Nie ma bowiem obecnie kraju w Europie, w którym nie pojawiałaby się nowe zakażenia, a władze poszczególnych państw nie podejmowały decyzji o obostrzeniach, kwarantannach, zakazach... Sytuacja zmienia się dosłownie każdego dnia. Niestety, raczej na gorsze.

Co więc może zrobić turysta, gdy ma już zarezerwowaną i opłaconą wycieczkę, a niemal codziennie dostaje niepokojącą dawkę informacji?
Serwis FilaryBiznesu.pl zapytał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jaka jest podstawa, aby zrezygnować z umowy z biurem podróży i otrzymać całość wpłaconych pieniędzy?

Należałoby rozpatrywać sprawę pod kątem wystąpienia przesłanek zawartych w art. 47 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Zgodnie z ustawą konsument może odstąpić od umowy z powodu wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w miejscu imprezy lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Taką sytuacją jest np. epidemia. W tym wypadku konsument nie jest obciążany kosztami odstąpienia od umowy

poinformowała nas Agnieszka Orlińska z UOKiK.

Nie należy mu się jednak żadne odszkodowanie lub zadośćuczynienie od organizatora

podkreśla.

Co z pieniędzmi?

Organizator musi zwrócić konsumentowi wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni od dnia, w którym oświadczenie o odstąpieniu zostało skutecznie złożone. Uwaga! Przepisy uchwalone w związku z epidemią każą uznać, że do skutecznego złożenia oświadczenia dochodzi dopiero 180 dni po tym, jak podróżny powiadomił biuro o odstąpieniu (art. 15k ustawy o COVID-19). Zamiast zwracać pieniądze, biuro może konsumentowi zaproponować inną wycieczkę lub voucher, ale konsument nie musi z tej możliwości korzystać

dodaje A. Orlińska.

Interpretację i komunikat w tej sprawie wydało Ministerstwo Rozwoju

Zapytaliśmy również, jak po ewentualnym wprowadzeniu obowiązkowej kwarantanny po powrocie do Polski z wyjazdu do konkretnego kraju, powinny zachować się biura podróży, czy wyjazdy do takich regionów powinny być wycofane z oferty, czy to indywidualna decyzja osób planujących wyjazd? A także, czy to podstawa do wycofania się przez klienta z wcześniej podpisanej umowy?

Organizatorzy powinni o tym w czytelny sposób informować. Wtedy konsument sam podejmie decyzję, czy kupuje wycieczkę/jedzie na nią. Nie ma przepisów, które nakazywałyby wycofywanie takich wyjazdów z ofert

wyjaśnia przedstawicielka UOKiK.

Za tydzień o tym, jak się zachować, gdy komornik zajmuje konto w banku lub pensję, choć wcześniej nie dostaliśmy informacji o wszczętej egzekucji. O komentarz poprosiliśmy Krajową Radę Komorniczą.

Źródło

Skomentuj artykuł: