Do końca marca w Warszawie stanie nowy dworzec PKP

Na budowie dworca kolejowego Warszawa Główna stanęły konstrukcje kładki, która nad torami połączy miasto. Powstają perony i wiadukt kolejowy nad linią średnicową - poinformował inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowy dworzec zwiększy możliwości warszawskiego węzła kolejowego i rozszerzy ofertę podróży. Projekt za 87 mln zł, ubiega się o współfinansowanie ze środków unijnych. 

Na jego budowie postępują prace. Przygotowane są już dwa 350-m perony. Wykonawca koncentruje roboty na budowie konstrukcji kładki dla pieszych. Zrobione są fundamenty i filary, realizowane są prace przy schodach. Po zakończeniu robót przy betonowych filarach, ułożone zostaną stalowe przęsła. Najdłuższe przęsło, nad linią średnicową, będzie miało ponad 50 m długości. Stalowa konstrukcja kładki będzie ważyła blisko 260 t. 

Obiekt zapewni dogodny dostęp na nowe perony. Mieszkańcy wygodnie przejdą nad torami miedzy Ochota a Wolą. 

Po zakończeniu prac przy kładce, w rejonie peronów będą układane tory i rozjazdy. Stoją już słupy i bramki dla sieci trakcyjnej. Zbudowano nastawnię z której prowadzony będzie ruch pociągów. Wykonawca przygotował materiały do kolejnych prac. Bezkolizyjny przejazd pociągów do Warszawy Głównej, nad dalekobieżną linią średnicową, zapewni wiadukt, który zostanie wykonany jeszcze w tym roku.

Przywrócenie ruchu kolejowego i obsługi pasażerów na nowej stacji pozwoli na stworzenie lepszej oferty dla podróżnych i zwiększenie możliwości warszawskiego węzła kolejowego. Zapewni także optymalny ruchu pociągów podczas przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, a następnie linii średnicowej. Nowa Warszawa Główna będzie miała dwa nowe perony z dojściem od ul. Towarowej, a dzięki kładce, także od Al. Jerozolimskich i ul. Kolejowej. Na każdym peronie zaplanowano 4 wiaty, system informacji pasażerskiej i ławki. Dla wygody podróżnych, przed stacją zamontowane zostaną stojaki dla rowerów oraz wyznaczone zostaną miejsca postojowe Kiss&Ride. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Projekt realizowany jest w trybie „projektuj i buduj”. Zakończenie inwestycji uwzględnia prace na stacji Warszawa Zachodnia i przy przebudowie linii średnicowej - planowane jest w I kwartale 2021 roku. Wartość robót to ponad 87 mln zł. 
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło

Skomentuj artykuł: