Tunel w Świnoujściu okazał się trafioną inwestycją. Podano dane

Blisko 2,5 mln pojazdów przejechało tunelem między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) od jego otwarcia w końcu czerwca ub.r. - poinformował dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Świnoujściu Paweł Szynkaruk. Zaznaczył, że wcześniej taką liczbę pojazdów pływające między wyspami promy obsługiwały przez cały rok.

"Tunel spowodował zmianę w Świnoujściu, wyraźną zmianę, na którą czekali wszyscy mieszkańcy oraz goście odwiedzający nasze piękne miasto. To zmiana cywilizacyjna, dzięki której komunikacja, przejazdy między wyspami trwają kilka minut. A nie kilkadziesiąt, jak było w czasach, gdy mieliśmy do dyspozycji wyłącznie przeprawy promowe. Dziś tunel po prostu jest. Zdążyliśmy się do niego przyzwyczaić, oswoić i polubić, bo dał nam to, na co wszyscy czekaliśmy wiele lat, a wielu wątpiło, że tej wspaniałej chwili doczeka" - przekazał prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Dodał, że tunel połączył miasto, "zbliżył do siebie sąsiadów, skrócił drogę do szkół, pracy, urzędów". 

To tylko 1,5 km drogi, ale to bardzo wiele jak na 40-tysięczne nadmorskie miasto, które rocznie odwiedza wiele tysięcy osób - zaznaczył.

- Ruch w tunelu jest bardzo duży - teraz, w sezonie zimowym dziennie przejeżdża nim średnio około 10-11 tys. pojazdów. W sezonie letnim natomiast, w pierwszych miesiącach po otwarciu tunelu były dni, gdy liczba pojazdów przekraczała 20 tysięcy, a średnio było to ok. 16-17 tys.

powiedział dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Świnoujściu Paweł Szynkaruk.

Dodał, że ruch na obecnej przeprawie między wyspami Uznam i Wolin jest o kilkadziesiąt procent większy niż przed otwarciem tunelu, gdy konieczne było przeprawianie się promami miejskimi. Transportowane było w ten sposób maksymalnie 10-12 tys. pojazdów dziennie. Wzrósł też ruch pojazdów jadących nie do samego Świnoujścia, ale dalej - do granicy z Niemcami.

Prawie 2,5 mln pojazdów, które przejechały tunelem przez pierwsze półrocze to liczba, którą wcześniej obsługiwaliśmy promami przez cały rok - mówił Szynkaruk.

Dodał, że w przypadku, gdy konieczne jest techniczne zamknięcie tunelu na kilka godzin, zwykle nocą, pojazdy transportowane są między wyspami promami miejskimi - przemieszcza się w tym czasie około 100-120 pojazdów.

Tunel pod Świną został otwarty 30 czerwca ub.r., połączył wyspy Uznam i Wolin. Dotychczas dostanie się do kurortu wymagało przeprawiania się promami, co powodowało często duże kolejki i opóźnienia. Przejazd tunelem o długości blisko 1,5 km trwa ok. 2-4 minut.

Tunel wykonało konsorcjum firm PORR/Gulermak dla inwestora - Świnoujścia; inwestorem zastępczym był szczeciński oddział GDDKiA. Koszt budowy przekroczył 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodziło ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.

Źródło

Skomentuj artykuł: