Kolejowe przewozy powoli odbudowują się

W kwietniu koleją podróżowało 14 mln pasażerów. To o ponad 129% więcej niż przed rokiem. W przewozach towarowych zanotowano wynik 19,8 mln t, który był lepszy o 18% od masy przewiezionej w kwietniu ub. roku. Mimo znacznie lepszych wyników przewozowych rok do roku, zarówno w przypadku transportu pasażerskiego, jak i towarowego nastąpiło wyhamowanie trendu comiesięcznych wzrostów.

 

Kwiecień ub. roku był miesiącem z najmniejszą liczbą przewiezionych pasażerów. W kwietniu 2021 r. w całym kraju nadal obowiązywał stan epidemii, jednak ograniczenia w przemieszczaniu nie były tak znaczne jak przed rokiem. Przewieziono 14 mln pasażerów, o 129,1% więcej niż w 2020 r. Wykonano pracę przewozową na poziomie 837,2 mln pasażerokilometrów (wzrost o 196,8%), natomiast praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 14,2 mln pociągokilometrów (wzrost o 52,3%). Średnia odległość przejazdu wyniosła 60 km (wzrost o 14 km).

Po regularnych wzrostach przewozów pasażerskich w ostatnich miesiącach kwiecień okazał się nieco gorszy od marca. Jednak z analizy danych rynkowych w ostatnich latach wynika, że mniejsza liczba pasażerów kolei w kwietniu w porównaniu do marca jest pewną regułą. Dane za maj pokażą, czy utrzymuje się pozytywny trend powrotu pasażerów na kolej

zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Od stycznia do kwietnia z kolei skorzystało łącznie 57,1 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 3,3 mld pasażerokilometrów, a pracę eksploatacyjną na poziomie 57,3 mln pociągokilometrów. Średnia odległość podróży 1 pasażera to 59 km.

W zakresie przewozów towarowych Koleją przewieziono 19,8 mln t ładunków, co w porównaniu do kwietnia 2020 r. oznacza wzrost o 18%. Praca przewozowa wyniosła 4,5 mld tonokilometrów (wzrost o 19,4%), praca eksploatacyjna zaś 6,7 mln pociągokilometrów (wzrost o 18,8%). Średnia odległość przewozu wyniosła 228 km i była większa od tej sprzed roku o 2 km.

W porównaniu do marca 2021 r. nastąpiły jednak spadki danych eksploatacyjnych. W kwietniu przewieziono o 1,5 mln ton ładunków mniej (o 6,9%), wykonano o 273 mln tonokilometrów mniejszą pracę przewozową (o 5,7%) oraz o 0,4 mln pociągokilometrów pracy eksploatacyjnej (6%). Średnia odległość przewozu była za to większa o 3 km.

Wyjątkowo dobry marzec 2021 r. rozbudził apetyty rynku. Tak, jak w przypadku przewozów pasażerskich spadek miesiąc do miesiąca w transporcie towarowym jest nieco zaskakujący. Jednak parametry eksploatacyjne rynku za marzec i kwiecień 2021 r. osiągnęły już stabilny poziom, który charakteryzował rynek przed okresem pandemii koronawirusa. Zauważalna tendencja do zmniejszania się udziału paliw kopalnych oraz surowców naturalnych w transporcie kolejowym powinna powodować większe otwarcie się rynku na transport innych grup ładunków powiązanych z przemysłem i handlem

podkreśla prezes Ignacy Góra.
Źródło

Skomentuj artykuł: