W kwietniu koleją podróżowało 14 mln pasażerów. To o ponad 129% więcej niż przed rokiem. W przewozach towarowych zanotowano wynik 19,8 mln t, który był lepszy o 18% od masy przewiezionej w kwietniu ub. roku. Mimo znacznie lepszych wyników przewozowych rok do roku, zarówno w przypadku transportu pasażerskiego, jak i towarowego nastąpiło wyhamowanie trendu comiesięcznych wzrostów.
Kwiecień ub. roku był miesiącem z najmniejszą liczbą przewiezionych pasażerów. W kwietniu 2021 r. w całym kraju nadal obowiązywał stan epidemii, jednak ograniczenia w przemieszczaniu nie były tak znaczne jak przed rokiem. Przewieziono 14 mln pasażerów, o 129,1% więcej niż w 2020 r. Wykonano pracę przewozową na poziomie 837,2 mln pasażerokilometrów (wzrost o 196,8%), natomiast praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 14,2 mln pociągokilometrów (wzrost o 52,3%). Średnia odległość przejazdu wyniosła 60 km (wzrost o 14 km).
Po regularnych wzrostach przewozów pasażerskich w ostatnich miesiącach kwiecień okazał się nieco gorszy od marca. Jednak z analizy danych rynkowych w ostatnich latach wynika, że mniejsza liczba pasażerów kolei w kwietniu w porównaniu do marca jest pewną regułą. Dane za maj pokażą, czy utrzymuje się pozytywny trend powrotu pasażerów na kolej
Od stycznia do kwietnia z kolei skorzystało łącznie 57,1 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 3,3 mld pasażerokilometrów, a pracę eksploatacyjną na poziomie 57,3 mln pociągokilometrów. Średnia odległość podróży 1 pasażera to 59 km.
W zakresie przewozów towarowych Koleją przewieziono 19,8 mln t ładunków, co w porównaniu do kwietnia 2020 r. oznacza wzrost o 18%. Praca przewozowa wyniosła 4,5 mld tonokilometrów (wzrost o 19,4%), praca eksploatacyjna zaś 6,7 mln pociągokilometrów (wzrost o 18,8%). Średnia odległość przewozu wyniosła 228 km i była większa od tej sprzed roku o 2 km.
W porównaniu do marca 2021 r. nastąpiły jednak spadki danych eksploatacyjnych. W kwietniu przewieziono o 1,5 mln ton ładunków mniej (o 6,9%), wykonano o 273 mln tonokilometrów mniejszą pracę przewozową (o 5,7%) oraz o 0,4 mln pociągokilometrów pracy eksploatacyjnej (6%). Średnia odległość przewozu była za to większa o 3 km.
Wyjątkowo dobry marzec 2021 r. rozbudził apetyty rynku. Tak, jak w przypadku przewozów pasażerskich spadek miesiąc do miesiąca w transporcie towarowym jest nieco zaskakujący. Jednak parametry eksploatacyjne rynku za marzec i kwiecień 2021 r. osiągnęły już stabilny poziom, który charakteryzował rynek przed okresem pandemii koronawirusa. Zauważalna tendencja do zmniejszania się udziału paliw kopalnych oraz surowców naturalnych w transporcie kolejowym powinna powodować większe otwarcie się rynku na transport innych grup ładunków powiązanych z przemysłem i handlem