Repolonizacja nieczynnej fabryki wagonów na Podkarpaciu

Spółka PKP Cargo podpisała umowę zakupu majątku po dawnej Fabryce Wagonów Gniewczyna w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska na Podkarpaciu. Kolejowa spółka chce produkować wagony towarowe.

Nasz narodowy przewoźnik towarowy odkupił od słowackiej spółki Forespo 33 ha gruntów, na których stoją hale fabryczne o powierzchni 4 ha. W skład majątku wchodzi także 7,5 km torów. Wartość umowy to około 33 mln zł.

Transakcja wieńczy ponad półtoraroczne starania o odkupienie majątku po fabryce w Gniewczynie, w celu wznowienia produkcji wagonów towarowych. Przejęcie nieruchomości otwiera drogę do rozmów z potencjalnymi partnerami biznesowymi na temat zawiązania spółki. Kolejnym etapem będą inwestycje w odtworzenie majątku produkcyjnego i uruchomienie produkcji.

Chcemy odbudować zdolności produkcyjne polskiego przemysłu. Fabryka w Gniewczynie jest dobrym przykładem. To zakład z regionu, w którym tradycje przemysłu kolejowego są bogate i możemy je teraz przywrócić. Bardzo dobrze, że w proces reindustrializacji angażują się spółki z udziałem Skarbu Państwa

podkreślił wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Gryglas.

To dobra transakcja na mapach Podkarpacia i Polski, przykład aktywnej polityki rządu w kierunku repolonizacji i reindustrializacji. Do 2015 r. udział kapitału krajowego w gospodarce był oceniany na poziomie 39%. To niski udział na tle Europy. Dzisiaj te tendencje odwracamy

dodał wiceszef MAP.

PKP Cargo będzie pierwszym klientem fabryki w Gniewczynie, gdyż w najbliższej przyszłości musimy przystąpić do wymiany części taboru. Posiadamy około 55 tysięcy wagonów, ale w większości są to pojazdy liczące kilkadziesiąt lat. Zastąpimy je nowoczesnymi wagonami, o większej ładowności, co zapewni nam podniesienie zdolności operacyjnych, podniesienie efektywności i jakości usług dla klientów

mówił prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Fabryka w Gniewczynie Łańcuckiej powstała w latach 50-tych XX wieku. Przez lata funkcjonowała w strukturach PKP jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Gniewczynie. Ze struktur PKP firma została wyłączona w 1991 r. Zakład stopniowo jednak tracił miejsce na rynku. W 2001 r. został sprzedany inwestorowi ze Słowacji, ale to nie uratowało zakładu. W 2014 r. ogłoszono upadłość firmy, a w 2015 r. została podjęta decyzja o likwidacji Fabryki Wagonów Gniewczyna.

Obecnie fabryka ma produkować wagony towarowe na rynek polski i zagraniczny. Zaangażowanie PKP Cargo w ten projekt wynika z kalkulacji biznesowych. W Polsce potrzeby przewoźników są ogromne, większość taboru będzie wymagała w kolejnych latach wymiany.

Źródło

Skomentuj artykuł:

N