W 2024 r. na całym świecie sprzedano 17 mln samochodów elektrycznych, co stanowiło ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży nowych pojazdów. Jak prognozuje Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE), globalna sprzedaż samochodów elektrycznych w 2025 r. wyniesie 20 mln sztuk, a udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży na świecie przewyższy 25 proc. MAE szacuje, że udział samochodów elektrycznych w rynku może przekroczyć 40 proc. już w 2030 r. – napisał Krzysztof Krawiec w Tygodniku Gospodarczym Polskiego Instytutu Ekonomicznego, nr 21/2025.
Tymczasem, zdaniem eksperta, liderem w sprzedaży pojazdów elektrycznych pozostają Chiny, w których sprzedano prawie połowę globalnej produkcji samochodów w 2024 r. W tym samym roku niemal połowę (48 proc.) nowych samochodów rejestrowanych w Państwie Środka stanowiły pojazdy elektryczne. W Stanach Zjednoczonych odnotowano w 2024 r. wzrost r/r sprzedaży samochodów elektrycznych o około 10 proc. W tym samym roku co 10. samochód sprzedany w USA był wyposażony w napęd elektryczny. W Europie w latach 2022-2024 zaobserwowano stagnację sprzedaży pojazdów elektrycznych w związku z ograniczeniem wsparcia publicznego do ich zakupu, choć udział rejestracji samochodów elektrycznych w ogóle rejestrowanych pojazdów utrzymał się w 2024 r. na dość wysokim poziomie 22 proc.
W opinii eksperta rozwój elektromobilności jest szczególnie widoczny w państwach Azji i Pacyfiku. Poza Chinami, w 2024 r. w azjatyckich gospodarkach rozwijających się sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła o 40 proc. względem roku poprzedniego. Największymi rynkami pojazdów elektrycznych są Tajlandia, Indonezja i Wietnam, na których dominują mniejsze i bardziej przystępne cenowo samochody elektryczne (MAE).
- Pomimo szansy, jaką mógłby stanowić wzrost popytu na pojazdy elektryczne w nastawionym na eksport europejskim sektorze motoryzacji, branża ta obecnie zmaga się z problemami związanymi z jej transformacją w kierunku produkcji pojazdów zeroemisyjnych. Wyzwaniem staje się nie tyle osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w eksporcie, lecz także utrzymanie pozycji na rynku wewnętrznym UE. Jak wskazuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA), w 2023 r. wartość importu samochodów elektrycznych do UE wyniosła 9,7 mld euro, a wartość eksportu do Chin zaledwie 0,9 mld euro. W 2022 r. przemysł motoryzacyjny zapewniał 3,5 mln miejsc pracy i odpowiadał za 1,7 proc. całkowitej wartości dodanej brutto w UE. W 2022 r. eksport produktów motoryzacyjnych z UE do krajów spoza UE osiągnął wartość 235,6 mld euro, co stanowiło 7,2 proc. całkowitego eksportu UE (3291 mld euro). Powyższe dane budzą obawy z perspektywy roli, jaką przemysł motoryzacyjny tradycyjnie odgrywał w Unii Europejskiej
– konkluduje Krzysztof Krawiec.