Polacy niezbyt optymistyczni ws. elektryków. Szybko nie wyprą spalinówek

Dwie trzecie (66 proc.) badanych uważa, że auta elektryczne nie wyprą spalinowych w ciągu najbliższych 10 lat - wynika z badania "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwoju". Ponad jedna czwarta badanych nie dostrzega korzyści związanych z przejściem na elektromobilność.

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Santander Consumer Multirent najczęściej wskazywaną przez ankietowanych korzyścią wynikającą z popularyzacji samochodów elektrycznych była redukcja emisji spalin i poprawa jakości powietrza - na ten aspekt wskazało 32 proc. badanych. Drugą kluczową zaletą, zgodnie z wynikami badania, był rozwój infrastruktury ładowania (26 proc.). Ankietowani zwrócili uwagę także na to, że dzięki użytkowaniu aut elektrycznych zwiększy się ich dostępność w różnych segmentach cenowych (22 proc.).

Ponadto, niemal jedna piąta (19 proc.) ankietowanych stwierdziła, że popularyzacja elektryków na rynku spowoduje zwiększenie świadomości ekologicznej społeczeństwa. "Polacy nie wykluczają także, że większy wybór wśród pojazdów BEV przełoży się na niższe koszty eksploatacji i serwisowania – wskazało tak 16 proc. osób. Warto jednak zauważyć, że ponad jedna czwarta (27 proc.) Polaków nie dostrzega żadnych korzyści związanych z przejściem na elektromobilność" - podkreślono w informacji.

Badani zostali też zapytani o to, jak widzą przyszłość rynku samochodowego w Polsce. Zdaniem 66 proc. ankietowanych auta elektryczne nie wyprą spalinowych w ciągu najbliższych 10 lat, z czego 26 proc. jest tego całkowicie pewnych. Z kolei 28 proc. respondentów zadeklarowało, że elektryki staną się bardziej popularne na polskim rynku.

W informacji podkreślono, że najwięcej optymizmu wśród badanych, jeśli chodzi o przyszłość aut elektrycznych w Polsce wykazali najmłodsi ankietowani w wieku 18-29 lat (33 proc.), osoby w wieku 40-49 lat (37 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców (35 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 24.01-03.02.2025 r. na osobach dorosłych, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000. 

Źródło